Je wilt dat klanten allemaal ‘ja’ zeggen tegen je uitgebrachte offertes. Helaas lijkt het erop dat het alleen maar gaat over de prijs. Dat moet anders. Hoe? Lees verder.

Zorg dat het niet meer alleen over de prijs kán gaan door onder andere:

  • Een volledige beschrijving van werkzaamheden en materialen te geven. Dan wordt duidelijk wat je allemaal moet doen om het werk uit te voeren.
  • Naast de strikte wensen van de klant ook alternatieven voor vergelijkbare materialen of werkwijzen op te nemen. Denk aan besparing op energiekosten door toepassing van andere materialen of het werken met goedgekeurd hang- en sluitwerk in het kader van beveiliging. Er valt wat te kiezen voor de klant. Let op de prijzen apart te vermelden.
  • Extra’s, zoals in badkamer vloerverwarming, designradiator in plaats van terugplaatsen oude radiator, driepuntsluiting in plaats van bestaand slot te vermelden. Let op de prijzen apart te vermelden.
  • Het lidmaatschap bij de branchevereniging met de daarbij behorende garanties, geschillencommissie en nakomingsvoorwaarden te vermelden. Met het bijsluiten van de VLOK-Uitvoeringsvoorwaarden zit je wat dat betreft altijd goed!
  • Extra offertecondities, zoals geldigheid van de offerte,stelposten, stagnaties door langere levertijd van materialen, benodigde bouwvergunning, stagnatie door seizoensinvloeden, mogelijke prijswijzigingen na een bepaalde tijd, garanties bij aankoop materialen door klant en dergelijke duidelijk te vermelden.

Een goed uitgewerkte offerte kun je ook gebruiken als basis voor een opleverdocument. Je kunt namelijk met de klant precies nalopen of alles gedaan is en de klant kan verklaren dat alles naar wens is opgeleverd.

Publicatie: KlusVisie – VLOK Journaal 2017-8

 

terug

Delen: