Dat blijkt uit een verkennend onderzoek van Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de rol en de werking van keurmerken voor consumenten. Anita Vegter, bestuurslid van ACM: ‘Organisaties en bedrijven die keurmerken uitgeven zouden er goed aan doen een einde te maken aan de huidige wildgroei. Er moet een kader komen voor het oprichten en beheren van keurmerken. Daarmee kunnen keurmerken hun oorspronkelijke functie terugkrijgen: kansen voor bedrijven om zich te onderscheiden en een betrouwbaar hulpmiddel voor  consumenten om een geïnformeerde keuze te maken.’

Uit onderzoek van ACM blijkt dat consumenten vinden dat ze er vanuit moeten kunnen gaan dat een keurmerk betrouwbaar is, duidelijke informatie geeft en onafhankelijk wordt gecontroleerd. Dat staat haaks op wat consumenten van de huidige keurmerken vinden. Er zijn nu honderden keurmerken en sommige worden gezien als een marketingtruc. Consumenten hebben moeite om de waarde van een keurmerk te bepalen.

Algemene voorwaarden logo De VLOK meent dat de organisaties die zijn aangesloten bij de Stichting  Geschillencommissie Consumentenzaken (www.degeschillencommissie.nl) een belangrijke steun voor de consumenten kunnen zijn. Evenwichtige overeenkomsten sluiten op basis van tweezijdige algemene voorwaarden, een onafhankelijke geschillenbeslechting en een een unieke nakomingsgarantie met betrekking tot de uitspraken.

Delen: